Fabrizio Ruggiero

fabrizio Ruggiero home page
Fabrizio Ruggiero, recent works
Installations by Fabrizio Ruggiero
Fabrizio Ruggiero Paintings
Portraits by Fabrizio Ruggiero
Fabrizio Ruggiero sculptures
atelier Fabrizio Ruggiero
Biography
fabrizio ruggiero e-mail
<
MONOCHROME & ANICONIC FRESCO PAINTINGS
.To explore the artist's work, click on an image below. English version

A Carmine to circulate the blood happily
Lime mortar, pigments on curved and shaped panel
cm 185 x 185 x 5
2008

A cobalt blue for happiness
Lime mortar, pigments on curved and shaped panel
cm 185 x 185 x 5
2009

Fabrizio Ruggiero propone una riflessione sulla pratica della pittura ad affresco nell’ambito dell’arte contemporanea attraverso una serie di “MONOCROMI”.
 

A green moss to calm the restlessness
Lime mortar, pigments on curved and shaped panel
cm 105 x 105 x 4
2012

A pure white, purity
Lime mortar, pigments on curved and shaped panel
cm 185 x 185 x 5
2017

Le condizioni del dipingere acquistano, nel monocromo, una valenza peculiare a partire dalla loro consistenza effettuale. Rimosse le tematiche della narrazione e della rappresentazione, diventano centrali quelle che si riferiscono al supporto e alla sua forma, alla tinta e alla materia che la compone e alla stesura tramite il rapporto di contiguità al supporto.

Grids and Mono
Lime mortar, pigments on curved and shaped panel
Four panels each: cm 155 x 100 x 5
2015

Triple monochrome
Lime mortar, pigments on curved and shaped panel
three panels each cm 90 x 210 x 5
2018

L’assenza di figure, di storia e di narrazione nei dipinti monocromi è voluta per provocare la mente dell’osservatore dapprima a generare Ciò-che-si-vede per poi vagare in quel territorio che Giacomo Leopardi definiva come il luogo dove « l’anima immagina quello che non vede» e , dopo aver vagato a piacimento, può raccogliere l’invito del monocromo e far sosta nel qui ed ora dell’ignoto che lo circonda.

Cobalt blue fragment
Lime mortar, pigments on canniccio
cm 80 x 110
2013

 

 

Siena Fragment
Lime mortar, pigments on canniccio 
cm 80 x 110
2013
       

La rètina comunica col cervello e «parla» alla mente di chi guarda e in questo percorso il flusso è in duplice direzione, riparte da dove è arrivato, torna là da dove era partito e, tornando indietro porta con sé altre immagini che prima non c’erano.

" The transformative Power of Art" Exhibition, United Nations Headquarters, New York. June 2015

Lo sviluppo di consapevolezza attraverso il senso della vista è altro dalla parola che la racconta e le apparenze che la realtà può assumere sono disparate nondimeno la loro sostanza è identica; in un celebre apologo cinese, Chuang-tzé sogna d’essere una farfalla, ma chi dice che non sia la farfalla a sognare Chuang-tzé? Né una cosa né l’altra; vi sono state due modificazioni irreali dell’essere unico, della norma universale, nella quale tutti gli esseri in tutti i loro stati sono una cosa sola.

    La descrizione non è la cosa descritta,
    la parola non è la cosa che designa.

    ----------------------------------

 

 


Structure and Form
- Analytical Fresco Paintings-

In modern physics, the universe is thus experienced as a dynamic, inseparable whole which always includes the observer in an essential way.

Questo il contenuto del tag Figure di layout
Questa la didascalia del tag Figure di layout


(Fritjof CapraThe Tao of Physics, 1975)

Bhogakkhandha data stream

Fresco on curved and shaped wooden panel
Two panels each: cm 85 x 125 x 3

Tuplet

Fresco on curved and shaped wooden panel
Two panels each: cm 75 x 150 x 3


Crossroads of strips and squares

Lime mortar and pigments on
wooden panel
cm 150 x 150 x 3



Sukha-vipaka data stream

Fresco on curved and shaped wooden panel Two panels each: cm 155 x 155 x 15

Quietly walking through Nigredo

Lime mortar, pigments on curved panel
cm 155 x 210 x 15
--1996
-

Approaching Storm

Lime mortar, pigments on curved and shaped panel cm 155 x 210 x 15.
1996

Shere Khan

Fresco with lime plaster and natural pigments on wooden curved panel.
Cm. 114 x 152  =  45 x 60 inches

Bagheera

Fresco with lime plaster and natural pigments on wooden curved panel.
Cm. 114 x 152  =  45 x 60 inches


Mental landscape reflex

Fresco on curved and shaped wooden panel.
cm. 90x120


Mental landscape

Fresco on curved and shaped wooden panel.
cm. 90x120.

Reflecting on a shining expanse of water

Fresco on wooden panel.
cm. 90x120.

 

approaching twilight

Fresco on wooden panel.
cm. 90x120.

Possible

Fresco on canvas
cm 210 x 130
1992

 

Gravitational Magnet

Fresco on wooden panel.
Cm. 76x100


Rhapsody in blue-first movement

Fresco on wooden panel
cm 150 x 150 x 5
2012

Rhapsody in blue-second movement

Fresco on wooden panel
cm 150 x 150 x 5
2012

Texture
Fresco on canvas
cm. 118 x 198.

Ombroso
Lime mortar, pigments
on curved and shaped panel
cm 155 x 110 x 10
1988

Texture
Fresco on canvas
cm. 118 x 198.

My_Blaue-Reiter_J
Fresco on wooden panel.
cm. 165 x 220
2018

 

Mycenae-wave
Fresco on wooden panel
cm 80 x 110 x 3
2013


Feeling sensations raising and passing away
Fresco on curved and shaped wooden panel.
cm. 90x120.

Flock of Mental Birds
Canvas
cm 80 x 110 x 3
2013

My Deep Sea Aquarium
Canvas
cm. 100x70

 

 

 

 

“Family Resemblances” MONOTYPES

 

monotype is a print, but with one major difference from other printmaking processes:
the artist creates exactly one print, instead of multiples (called editions).
This is due to the way a monotype is made.

 

Ax_1

Arches paper cm 76x56

Ax_2

Arches paper cm 76x56

Ax_4

Arches paper cm 76x56

Ax_3

Arches paper cm 76x56

Four coloured fragments, double-face

T r a d i t i o n -M o v i n g -A h e a d

A project for Museo Bardini Florence 2015